Když provozujeme e-shop, chceme většinou vědět, kolik utrácíme za reklamu, kolik lidí na ně kliklo a kolik jsme díky nim obdrželi objednávek. Business Intelligence nám ale může říct mnohem víc. Pokud totiž užíváme třeba Google Analytics nebo Meta Ads, vše výše zmíněné zjistíme, nedostaneme však informace o tom, kdo přesně nám vydělává peníze a proč. V tomto článku se tedy podíváme na to, v čem tkví výhody Business Intelligence a co všechno nám dokáže tato služba poskytnout, aby byl náš e-shop opravdu úspěšný.
Co je to Business Intelligence (BI)?
Už z názvu této služby vyplývá, že se jedná o něco chytrého. A je to přesně tak, protože Google Analytics nebo Meta Ads nám sice poskytnou nějaké informace, ale neposkytnou nám ucelenou představu o tom, jak si náš e-shop stojí. Business Intelligence totiž zahrnuje data z marketingu, financí až po zákaznické chování, díky čemuž nám poskytne komplexní obrázek toho, co přesně se v našem podniku děje.
Business Intelligence mimo jiné zahrnuje:
- Skutečné zisky, nikoliv jen obrat
- Informace o tom, které kampaně opravdu fungují
- Analýzu ziskovosti produktů, kategorií nebo značek
- Předpověď hodnoty jednotlivých zákazníků pro náš e-shop
- Předpověď růstu našeho e-shopu na základě čistých dat
Navíc si moderní BI umí data sbírat automaticky a dokáže nám je prezentovat ve srozumitelné podobě, respektive jasně uvidíme, kde vyděláváme a v čem naopak tratíme. Jednak nemusíme díky tomu trávit čas nad tabulkami, jednak tím vyřešíme problém, že informace z reklamních účtů dnes už prostě nejsou dostačující k tomu, abychom řídili náš e-shop chytře.

Proč bychom měli používat Business Intelligence?
Proč GA a MA nestačí?
Důvodů k použití BI je několik, nejlepší je si ale výhody ukázat na příkladu. Už jsme zmínili, že Google Analytics nebo Meta Ads nám sice nějaké informace řeknou, ale bez kontextu mohou být velmi zavádějící. Například díky nim zjistíme, že v kampani máme ROAS 900 %, což zní skvěle. Jenže! Jenže jde o zákazníky, kteří k nám přišli, nakoupili a už se nevrátí.
Jednorázově jsme tedy udělali skvělou reklamní kampaň, ale do budoucna nám to nové zákazníky nezajistilo. BI nám však dokáže přímo říci, na jaké zákazníky cílit, protože u nich máme šanci, že se vrátí a budou u nás nakupovat pravidelně, a zároveň nám ukázat, jaká reklama právě na takové lidi platila nejvíce.
Potřebujeme komplexní pohled
Náš e-shop není jen marketing. Musíme mít přehled o financích, provozu, zákaznících a produktech, neboť každé jedno rozhodnutí v těchto oblastech ovlivní celý náš byznys. Business Intelligence nám pomůže ten přehled mít a vytipovat nám, kde je náš e-shop ztrátový – třeba máme velmi úspěšný produkt, jenže s nízkou marží, případně se může stát, že sice naše slevová akce měla úspěch, ale zase se nám prodražilo, že tito zákazníci často zboží vraceli.
Bez Business Intelligence vidíme jen kusé informace, takže nám třeba může také uniknout, jak vysoké vlastně máme náklady v logistice, marži a celkovém provozu.
Čím více dat, tím informovanější rozhodnutí
Úspěšnosti e-shopů se věnují reporty McKinsey nebo Bain & Company, kteří se shodují mimo jiné na tom, že data-driven firmy dosahují až o 23 % vyšší ziskovosti než ostatní. Data-driven znamená, že svá rozhodnutí činí na základě informací, nikoliv pocitů a dojmů, tudíž s Business Intelligence se můžeme spolehnout, že:
- Nevyhodíme peníze za kampaně, které nepřilákají kvalitní zákazníky
- Naše rozhodnutí ohledně e-shopu budou informovaná a plánovaná
- Budeme mít přesný přehled o maržích a ziskovosti
- Zákazníci se k nám budou vracet a budeme s nimi umět lépe pracovat
Kvalitní SWOT analýza
Aby byl každý projekt úspěšný, měl by se řídit tzv. SWOT analýzou, která odhaluje silné a slabé stránky projektu, ale také ukazuje na příležitosti a hrozby. Business Intelligence je k této analýze ideální, protože nám měří nejen výkon/ziskovost e-shopu, ale poskytuje i další informace. Zjistíme třeba, které skupiny zákazníků jsou pro nás nejlepší (příležitost) nebo které kampaně lákají zákazníky jen zdánlivě, ale reálně se nám nevyplatí do nich investovat (hrozba.)
Odpovědi na PROČ
Ačkoliv ze statistik našeho e-shopu poznáme, že nám klesá marže a roste počet vratek, otázkou ale je PROČ se to děje. A co s tím můžeme udělat, s čímž nám BI také pomůže.
Jak nám tedy BI v e-shopu pomůže?
Výše zmíněné otázky si v této části rozebereme a řekneme si, jakým způsobem nám je Business Intelligence užitečná.
Proč klesá marže?
Navzdory tomu, že naše tržby rostou, marže nám klesá. BI nám propojí účetnictví, náklady, marketing a prodeje, načež se dozvíme, že prostě rostou náklady na dopravu a balení, případně se často potýkáme s vratkami. Může se tedy stát, že nás nejprodávanější produkt má vysoký obrat, ale ve skutečnosti generuje ztrátu kvůli nízké marži či vysokým marketingovým nákladům.
BI nám nejen na otázku odpoví, ale poskytne také informace o produktech samotných a zákaznících, podá detailní reporty o zisku a ztrátách, a především kudy naše peníze tečou ven a jak tomu předcházet.
Proč některé kampaně generují obrat, ale nikoliv zisk?
ROAS je užitečný ukazatel, jenže neznamená automatický zisk. Business Intelligence nám umožní propojit marketingové náklady s reálnými tržbami a marží, a také zjistit, které kanály a kampaně nám generují kvalitní zákazníky, jež se k nám vracejí. Díky tomu dokážeme do budoucna plánovat kampaně i jejich rozpočty tak, aby nám rostl nejen obrat, ale i zisk samotný.
Proč se zákazníci do našeho e-shopu nevracejí?
Pravdou je, že na tuto otázku si asi dokážeme odpovědět sami, když se zamyslíme a jsme schopní vnímat, že náš e-shop má rezervy. Je možné, že naše produkty neodpovídají očekávání zákazníků, ale Business Intelligence může poskytnout také sofistikovanější důvody – reklamní kampaň přivedla jen zákazníky, kteří mají zájem o slevy, nebo mají vyšší nároky na to, abychom je zaujali i podruhé.
Na základě těchto dat pak můžeme předpovídat, kteří zákazníci jsou kvalitní a budou se k nám vracet, a také na ně lépe marketingově cílit. Případně si můžeme vybrat skupinu zákazníků, již chceme zaujmout, a BI nám k tomu poskytne data.
Proč některé produkty vydělávají a jiné ne?
Představme si, že máme produkt, který je naprostý bestseller. Otázkou ale je, zda opravdu vydělává peníze. Zní to trochu paradoxně, ale na druhou stranu se stačí podívat třeba na obchody s luxusním sportovním vybavením – má nižší obrat, ale tvoří obrovský zisk díky věrným zákazníkům. Naopak levnější zboží často čelí nízkým maržím.
Business Intelligence nám tedy spočítá zisk jednotlivých produktů, kategorií a značek, ukáže, kolik nás stojí prodej každého produktu (reklama, vratky, skladování) a odhalí produkty, které jsou opravdovými tahouny našeho e-shopu. A ukáže také ty, které nás stahují dolů.
Vážně potřebuju další nástroj pro e-shop?
To samozřejmě záleží na každém z nás, nicméně BI představuje pro majitele e-shopu úsporu času a způsob, jak se vyhnout při plánování chybám. Reporty a srozumitelné prezentace generuje automaticky, data nám podává ve stravitelné formě, aniž bychom museli trávit hodiny prací v Excelu, a také nemá problém rychle reagovat na různé změny v byznysu.
Jak s BI začít?
Doporučujeme začít s pomocí specialistů, kteří BI službu nabízí, neboť jen tak se ujistíme, že jsme na žádná data nezapomněli. Je totiž třeba vzít v potaz nejen ty části e-shopu, které nás nejvíc pálí, ale i veškerá data, která pak chceme vidět v souvislostech.
Chcete ušetřit měsíce práce a mít BI rychle hotové? Ozvěte se nám. Rádi vám ukážeme, co se ve vašem e-shopu doopravdy děje – a hlavně PROČ. Díky tomu zjistíte, jaké kroky vás opravdu dělí od úspěšného a oblíbeného e-shopu.
Doba se změnila i v oblasti e-shopů a dnes už nestačí sledovat jen kliknutí, návštěvnost a obrat. Pro rozvoj našeho e-shopu potřebujeme vědět, jak se naše čísla hýbou, a především PROČ se tak hýbou. Business Intelligence na to dokáže odpovědět, neboť propojuje marketing, finance, zákaznická data a produkty do jednoho smysluplného celku. Nemusíme tedy sami odhadovat, proč některé kampaně fungují lépe než jiné, a které jsou nejlepší pro přilákání kvalitních zákazníků. Díky Business Intelligence posuneme náš e-shop na vyšší úroveň, učiníme informovaná rozhodnutí a dostaneme se také k vyšším ziskům, protože budeme vědět CO a PROČ nám v e-shopu funguje nebo naopak na tom musíme zapracovat.