fbpx

Influenceři a Marketing: Jak maximalizovat úspěch díky spolupráci s influencery

Blogový článek

Sociální sítě otevřely dveře novým způsobům marketingu – influenceři jsou jedním z nich. Ať už je náš názor na tuto skupinu lidí jakýkoliv, její vliv na sledující je zřejmý. Dokázali si na základě své osobnosti, znalostí nebo schopností vytvořit fanouškovskou základnu, která svého influencera nejen sleduje, často ale také napodobuje a důvěřuje mu. Proto jsme připravili tento článek, neboť přes 70 % uživatelů sociálních sítí nějakého influencera sleduje a rozhodně bychom pro náš produkt nebo službu měli zvážit, jestli by se nám oslovení takového tvůrce vyplatilo.

Kdo je influencer a co jeho činnost obnáší?

Než se podíváme na to, k čemu bychom v rámci našeho marketingu mohli influencery potřebovat, měli bychom mít jasno v tom, kdo to je influencer. V úvodu jsme si řekli, že se jedná o člověka, který dokázal zaujmout obrovské množství lidí svými příspěvky na sociálních sítích a svými názory je umí ovlivnit. Influencer může být zajímavý svými dovednostmi, svou osobností, ale také svými znalostmi v určitém oboru – ve světě technologií, fitness nebo módy. 

Influencering může sestávat pouze z videí na YouTube a příspěvků na Instagramu, někteří ale také píší svůj blog, jiní provozují streamy a online si se svým publikem povídají. Většinou se pohybují hned na několika platformách, což je odlišuje od Youtuberů. Pokud se tedy ptáme, jaký je rozdíl mezi Youtuberem a influencerem, tak první termín je spojený hlavně s Youtube, kde člověk tvoří spíše delší a propracovanější videa, kdežto druhý termín přesahuje hranice Youtube a často se soustředí na krátké, úderné příspěvky. 

Proč nad influencerem v Česku uvažovat?

Samozřejmě záleží na tom, jakého českého influencera si vybereme a na jaké spolupráci se dohodneme, nicméně nám mohou pomoci třeba takto:

  • Budování povědomí o značce – díky velkému publiku se náš produkt nebo služba dostane k novým lidem, kterým influencer naši značku představí a lidé si ji díky tomu zapamatují
  • Zvýšení prodejů – jelikož se více lidí o nás dozví, mělo by dojít k tomu, že o naši službu nebo produkt bude větší zájem
  • Pomoc s autenticitou a důvěrou – pokud si vybereme influencera, jenž si zakládá na své pověsti, rozhodně nám spolupráce může zajistit důvěryhodnost
  • Cílené oslovení – zde opět záleží na výběru influencera, ale pokud si vybereme dobře a podle naší cílové skupiny, díky influencerovi ji ve velké měřítku můžeme oslovit
  • Tvorba obsahu – influencer může sám vyrobit recenzi a tu mít na svých sociálních sítích, a pro nás je to také profesionální obsah navíc, který můžeme prezentovat na svém profilu či webu

Druhy influencerů

Než se pustíme do výběru influencera, je dobré mít přehled o dalších termínech a o tom, co od nás naopak influenceři budou čekat. Rozdílná totiž bude spolupráce s makroinfluencery a s mikroinfluencery.

Makroinfluenceři disponují stovkami tisíc sledujících, kam spadá třeba Leoš Mareš, jenž kombinuje svou přítomnost v tradičních médiích se sociálními sítěmi. Výhodou makroinfluencera je jeho schopnost oslovit široké publikum díky masivní kampani, což je ideální pro zvýšení povědomí o značce, ovšem náklady pro nás budou značné.  

Menší investicí bude spolupráce s mikroinfluencery, jejichž publikum čítá 1 000–5 000 lidí. Jejich výhodou bývá větší propojení se sledujícími, často také důvěryhodnost a autenticita. Může jít o influencery zaměřené na určitou oblast jako fitness nebo kosmetika, což se může hodit firmám, které právě v těchto oblastech podnikají. Tito specializovaní influenceři sice osloví menší počet lidí, ale pokud půjde o naši cílovku, vůbec to nemusí být na škodu. 

Úplně nejlevněji nás vyjdou nano-influenceři, se kterými je vhodná spolupráce na bázi zaslání produktu – influencer ho obdrží zdarma, vyzkouší a dodá recenzi. Ve své úzké komunitě mohou mít velký vliv, takže i jejich využití bychom měli zvážit.

Zajímavým typem influencerů jsou UGC influenceři, kteří tvoří uživatelský obsah – zaměřují se na autenticitu a vysokou důvěryhodnost. Mohou dělat unboxingy, návody i recenze, a protože si zakládají na tom, že naši službu nebo produkt skutečně využívají, poskytnou nám také kvalitní zpětnou vazbu. Výsledkem je kvalitní obsah, který působí přirozeně, zasáhne oddané publikum a nebývá finančně náročný. Většinou totiž platíme jen za tvorbu obsahu, nikoliv za dosahy.

Čeští influenceři aneb Kdo hýbe českými vodami?

Pokud se ptáme na otázku kdo má nejvíc sledujících na IG v ČR, pak je jasnou odpovědí Petr Čech @petrcech. Bývalý profesionální brankář nastřádal přes 2,6 milionu sledujících na platformě Instagram, kde sdílí jak sportovní příspěvky, tak zážitky z osobního života. Za Petrem Čechem se v počtu sledujících nachází Makhmud Muradov @makhmud_muradov (2,1 milionu), jehož jméno sice česky nezní, nicméně tento MMA zápasník u nás žije a poskytuje svým fanouškům pohled do života profesionálního sportovce.

Pro naši firmu ale bude asi nejlepší, když se podíváme na prominentní osoby v oblasti, kde podnikáme.

Móda a životní styl: Lucie Van Koten se zaměřuje na udržitelnou módu, přírodní kosmetiku a přírodní styl, zatímco Natálie Kotková @natykerny je Miss 2016 a kromě módní inspirace si u ní lidé oblíbili cestovatelské zážitky.

Fitness a zdravá strava: Katka Krutská @mycookingdiary zaujala svými tipy na zdravé vaření, David Huf @davidhuf se pak zaměřuje na osobní rozvoj, pozitivní přístup k životu a fitness, neboť se jedná o bývalého profesionálního sportovce.

Technologie: Alžběta Trojanová @alzbetr je pojmem nejen ve videoherní komunitě, přičemž spolupráce s její osobou zajistí důvěryhodnost a oslovení oddaných fanoušků. Technologickým nadšencem je také Jan Březina @janbrezina, jehož obsah je informativní, srozumitelný, a byť je expertem na Apple, neomezuje se jen na tuto značku.

Jak si vybrat správného influencera a jak ho oslovit?

Výběr toho nejlepšího influencera pro naše potřeby je opravdu klíčový, abychom dosáhli našeho cíle. Proto důrazně doporučujeme vzít v potaz následující informace, protože jen tak se vyhneme následnému zklamání nebo rozčarování, že jsme za investované peníze nedostali, v co jsme doufali.

Definujme si cíle

Před samotným oslovením bychom měli mít naprosto jasno v tom, čeho chceme spoluprací dosáhnout. Potřebujeme zvýšit povědomí o naší značce? Zvýšit prodej konkrétní služby nebo produktu? Nebo máme v plánu oslovit novou cílovou skupinu?

Vybírejme důkladně

Nedoporučujeme rovnou sáhnout po influencerovi, kterého známe nebo který je momentálně populární. Naopak bychom si měli dát dostatek času na to, abychom vybrali toho správného. V potaz musíme vzít:

  • Relevanci publika, neboť jestliže propagujeme kosmetiku, influencer zaměřený na jídlo asi nebude ten pravý
  • Míru zapojení neboli engagement, jenž značí, jak moc sledující na influencera reagují v poměru k celkovému počtu sledujících
  • Kvalitu obsahu, což je do jisté míry subjektivní, nicméně existují obecná kritéria pro kvalitní, zajímavý a autentický obsah
  • Pověst, integritu, případně kontroverzi daného influencera, neboť někomu nemusí bohatá minulost vadit, musíme si ale říct, zda vůbec chceme, aby taková osoba influencera byla spojována s naší značkou

Měli bychom si pečlivě projít historii influencera a rozhodnout se, jestli ano, takový člověk může být pro naši značku přínosem, případně, že asi budeme hledat dál. 

Jak influencera oslovit?

Neměli bychom posílat hromadné emaily, ale dát si práci s personalizovanou zprávou, která zaujme a odliší se od ostatních. Berme v potaz, že mnohým influencerům chodí desítky nabídek denně, takže ta naše musí vyniknout, být autentická, konkrétní (tedy co nabízíme a co očekáváme) a poslaná přes správnou platformu. Pokud má influencer v biu na Instagramu uvedený email, měli bychom jej využít, jinak je vhodnou cestou soukromá zpráva přímo na Instagramu.

Opravdu důležité je si dohodnout formu spolupráce, aby nedošlo k nedorozumění. Upřesněme si, zda chceme video, případně kolik a v jaké formě, nebo nám stačí několik příspěvků. Měli bychom komunikovat pravidelně, otevřeně, avšak nesnažit se influencera příliš omezovat v jeho kreativitě. Ostatně jeho osobitost je důvodem, proč ho lidé sledují.

Chápeme, že je to hodně aspektů, které musíme brát v potaz a že ne každý na to má čas. S tím ale můžeme pomoci. Obraťte se na nás a my vybereme toho správného influencera za vás!

Kolik bychom měli influencerovi zaplatit?

Cena za příspěvky se odvíjí od mnoha faktorů, přesněji řečeno od počtu sledujících, míry zapojení, typu obsahu i délky spolupráce. Obecně bychom mohli říci, že za fotografii na Instagramu zaplatíme 5 000 Kč – 10 000 Kč, zatímco Stories na stejné platformě nás může vyjít podobně. U velmi populárních influencerů ale třeba až na 50 000 Kč. 

Nejlevnější jsou nano-influenceři, kteří se spokojí často s barterovou spoluprací, tedy za produkty zdarma natočí video, a poté mikroinfluenceři, kde by nás jeden příspěvek mohl stát maximálně 25 000 Kč.

Nejste si jistí, kolik byste měli influencerovi zaplatit? Neváhejte a ozvěte se nám! Influencera vám vybereme na míru a zajistíme pro vás tu nejlepší cenu!

Spolupráce s influencery funguje!

Pokud stále váháme, jestli máme nějakého influencera do kampaně zapojit, můžeme se podívat na značky, které to zkusily a rozhodně spolupráce nelitují. Nemusíme ani chodit do zahraničí, neboť společnost Dermacol oslovila mladou generací právě díky českým influencerům, respektive influencerkám jako Týnuš Třešničková a Petra Lovely Hair. Obě se věnují beauty tématům, tudíž zasažení cílovky bylo jisté, navíc jejich publikum je aktivní a má vysokou míru zapojení.

Samozřejmě oslovili i menší influencery, přičemž jejich produkty se k lidem dostaly díky recenzím, videonávodům a kampaň zahrnovala také výzvy pro sledující, a to jak na Instagramu, tak také Youtube a TikToku. Dermacol reportoval zvýšení povědomí o značce mezi mladými ženami, navýšení prodejů a zejména se značka začala těšit důvěře, kterou u lidí vzbuzovalo právě doporučení vhodně zvolených influencerek.

Ve světě kosmetiky zůstaňme i pro druhý příklad, který se týká značky Glossier – jejich přírodní a minimalistická kosmetika zažila obrovský boom díky spolupráci s mikroinfluencery. Jejich cílem bylo publikum zahrnout do své značky, dávali si záležet na autenticitě a také podporovali své zákazníky, aby sdíleli své zkušenosti s jejich produkty. Jako svou hlavní platformu si vytyčili Instagram, kde se stala značka Glossier se svými produkty virální, což vedlo k vytvořené obrovské globální komunity, zejména mezi Mileniály a Generací Z.

Doporučení na závěr

Kromě doporučení u výběru influencera máme ještě dva tipy na závěr: transparence a dlouhodobá spolupráce nesou ovoce. Pokud s influencerem udržujeme upřímný vztah, rychle reagujeme na dotazy a jasně prezentujeme naše úmysly ohledně spolupráce, máme díky tomu velkou šanci, že náš vztah prospěje jak naší firmě, tak influencerovi samotnému. Dlouhodobá spolupráce podporuje důvěru mezi námi, ale také důvěru sledujících – když vidí, že to mezi námi funguje a že jsme se spoluprací spokojení, mnohem ochotněji důvěru v naši službu či produkt projeví také.

Influenceři jsou podstatnou součástí online marketingu, a když dokážeme mezi nimi vybrat ty správné, jejichž hodnoty se shodují s našimi, můžeme dosáhnout obrovského úspěchu. Nejde jen o to, že díky propagaci můžeme více prodávat, ale úspěšná a autentická spolupráce nám pomůže posilovat důvěru v naši značku, oslovovat různé cílové skupiny, a to způsobem, který je pro sledující zajímavý – vždyť proto svého influencera lidé sledují, že? 

5/5 - (2 votes)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Obsah článku

Podobné články