fbpx

Reklama: Jaké typy reklam dnes potřebujete?

Blogový článek

Reklama do moderního světa neodmyslitelně patří a pro komunikaci mezi firmami a jejich zákazníky je klíčová. Věděli jste, že její historie sahá až do starověku? Základní principy si však zachovávala po celou dobu – přimět zákazníky, aby zaznamenali, zapamatovali si a ideálně zakoupili nabízený produkt či službu. Pojďte se dovědět více o historii reklamy a o jejích hlavních druzích, které ovlivňují náš každodenní život.

reklama cojeto

Co je to reklama?

Reklama je jedním z nástrojů marketingového komunikačního mixu. Prezentuje výrobek, služby, společnost, obchodní značku či myšlenku. Parlament České republiky reklamu přesněji definuje jako „přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií“.

Reklama může být placená, ale i neplacená. Cílem je nejčastěji zvýšení prodeje, bývá jím ale i vytvoření silné značky či jen posílení pozice na trhu. A aby byla reklama účinná, měl by její tvůrce také rozumět určitému psychologickému chování člověka.

Reklama na internetu a tradiční reklama

Na reklamu je možné nahlížet z několika úhlů pohledu. Například ji dělíme podle obsahu sdělení (kosmetická, farmaceutická, …), oblasti působnosti (lokální, mezinárodní, …), podle zadavatele (komerční, nekomerční), podle užitého média, či podle toho, zda jde o reklamu tradiční, nebo digitální.

Digitální reklama (online nebo též internetová reklama)

online nakupovani

Jednadvacátému století jednoznačně dominuje reklama digitální, setkat se můžete i s pojmy reklama na internetu či online reklama. Její nespornou výhodou je možnost přesného cílení na požadované potenciální zákazníky. Toho dosahuje pomocí získaných dat od uživatelů (např. demografické údaje, chování uživatelů na internetu nebo jejich zájmy). Reklama na internetu zahrnuje širokou škálu formátů od bannerů přes pop-up (vyskakovací) okna po video reklamy a sociální média.

  • Kontextová reklama nemá danou podobu – může být jak textová, tak grafická. Zobrazuje se na stránkách podobného obsahu tomu, co prezentuje. Její cílení je nastaveno na základě shody klíčových slov a sousloví.
  • Bannerová reklama jsou grafické prvky zobrazující se na webových stránkách nebo sociálních sítích. Po kliknutí na banner je uživatel přesměrován na cílovou stránku.
  • PPC reklama (Pay-per-click reklama) je často textová nebo obrazová a zadavatel reklamy platí až ve chvíli, kdy na ni uživatel klikne. Nejběžněji se nasazuje do vyhledávačů (v Česku jde nejčastěji o reklamu na Googlu či reklamu na Seznamu), srovnávačů cen zboží (např. reklama na Heurece) nebo i na sociální sítě (reklama na Facebooku, reklama na Instagramu či reklama na TikToku).
  • Reklama na sociálních sítích je schopna přesně cílit na specifické publikum díky informacím, které o sobě uživatelé sami zveřejňují (věk, pohlaví, rodinný stav, …). Reklamu na sociálních sítích lze mimo jiné zobrazit formou videa, obrázku nebo příběhu. Díky pokročilým nástrojům pro měření výsledků (zobrazení, kliknutí, návštěva profilu, …) je optimalizace kampaní snadnější a návratnost investic vyšší.
  • Influencer marketing nebo též influencering je poměrně nový typ reklamy a spočívá ve spolupráci s vlivnými osobnostmi na sociálních sítích, které mají velký počet sledujících. Influencer propaguje produkt nebo službu skrze příspěvky, což bývá účinné při budování důvěry a osobního spojení s publikem. (P.S. Hledáte influencery? Napište nám)


Tradiční reklama

Tradiční reklama ke svému šíření využívá klasická média jako tiskoviny, rozhlas, billboardy, televizi či telefon.

Tištěná reklama – Tištěná reklama je jedním z nejstarších druhů reklamy. Jelikož existuje stále mnoho lidí, kteří se o digitální média nezajímají, má dodnes své místo na trhu. Vyskytuje se v novinách, časopisech, brožurách, na letácích, nebo plakátech. Dnes se sice řada periodik častěji přemisťuje na internet, jejich fyzická podoba je však stále běžná, a inzerce v nich pro specifické skupiny účinná.

Rozhlasová reklama – Rozhlas ke svému šíření využívá pouze zvuku, a tak je jeho výhodou, že jej lidé mohou vnímat i ve chvíli, kdy jsou zrovna zaneprázdnění prací či řízením.

Televizní reklama – Televizní reklama spojuje obraz a zvuk, čímž dokáže diváka lépe zaujmout. Nicméně její značnou nevýhodou je vysoká cena výroby. Mnohdy firmy vytváří v rámci reklamní kampaně jakési reklamní minisérie, které jistě znáte od různých mobilních operátorů.

Guerilla marketing – je neobvyklá forma reklamy. Snaží se překvapit a vzbudit masový zájem pomocí kreativních, vtipných, odvážných a nečekaných kampaní a cílí na silný emocionální zážitek. Často využívá veřejných prostor. Úspěšnost guerillového marketingu je znásobena ve chvíli, kdy je virálně šířen samotnými kolemjdoucími. Příkladem jsou neobvyklé pouliční instalace nebo flash moby.

Skrytá reklama – je forma reklamy, která není jako reklama označena, a nejde tak poznat, že se o reklamu jedná. Nejčastějším typem je tzv. product placement, kdy se produkt nebo značka objevují v televizních pořadech, filmech, videohrách, písních nebo jiných médiích.

Historie reklamy od starověku

reklama historie dnes

Ačkoli se může zdát, že je reklama výdobytek moderní doby, není tomu tak. Nejčastěji se za její prvopočátek považuje rozmach obchodu – v primitivní podobě existovala již ve starověkých civilizacích, tisíce let nazpět. Pomyslnými milníky reklamy jsou vynález knihtisku, rádia, televize, a nakonec internetu spolu se sociálními sítěmi. Tato média totiž reklamě postupně umožnila zasáhnout větší a větší skupiny lidí.

Starověk – prvopočátky reklamy

První formy starověké reklamy měly především ústní či obrázkovou podobu – většina obyvatelstva byla totiž negramotná. Dalším důvodem byla zdlouhavá a nákladná produkce textů – nápisy se tesaly do kamenných či dřevěných desek. Postupně začali obchodníci využívat vývěsní štíty na zdech a vystavovat své zboží pro upoutání pozornosti.

Obsahem sdělení starověkých reklam byly vedle nabídky zboží a služeb také informace o veřejných událostech, jako byly například gladiátorské hry.

Za první dochovanou reklamu je považován inzerát z dob starověkého Egypta. Jedná se o 5000 let starý papyrus, na kterém obchodník s látkami nabízí odměnu za nalezení uprchlého otroka – zároveň je zde samozřejmě zmínka o jeho obchodě s „nejkvalitnějšími látkami“.

Středověk – vynález knihtisku

Podoba středověké reklamy se z počátku od předchozího období příliš neliší. Až koncem středověku, v 15. století, přichází Johannes Gutenberg s vynálezem knihtisku, což v oblasti reklamy představuje zásadní zlom.

Rozvoj knihtisku vedl ke zlevnění tištěného materiálu, a tedy i k větší a snazší produkci materiálu reklamního. Vznikají první tištěné reklamy, které se začínají objevovat i v časopisech a v knihách. První tištěná reklama z roku 1472 v Anglii propagovala prodej modlitební knihy.

Průmyslová revoluce – zrod moderní reklamy

Období před průmyslovou revolucí i revoluce samotná s sebou přinesly spoustu změn, kdy reklama zažívá svá četná poprvé. Rozvíjí se hromadná výroba a podnikatelé začínají vnímat potřebu oslovit široké masy. Objevují se nové reklamní formáty, například plakáty a inzeráty, a reklama se stává promyšlenější a kreativnější. V Americe se instalují první billboardy.

Zároveň se začaly zakládat první reklamní agentury nabízející odborné poradenství a tvorbu kampaní. Devatenácté století je rovněž nazýváno stoletím elektřiny, a tak se poměrně krátce po vynálezu žárovky objevuje i první světelná reklama.

V polovině 19. století se obměňuje textová podoba reklam. Reklamní text předchozího období býval dlouhý a příliš opisný. Nově začínají být texty kratší, výstižnější, srozumitelnější či hovorovější. Mění se i typografie – zarovnává se do bloků, používají se různé velikosti písma.

I grafické stránce se dostává nové podoby. Na přelomu 19. a 20. století začíná být text častěji zdobný nebo doprovázený ilustracemi – jedním z nejznámějších umělců, který reklamními plakáty vytvářel, byl Alfons Mucha. Proslavil se s nimi především ve Francii.

V 80. letech 19. století nalézá své místo v reklamě i fotografie. Zpočátku fotky odkazují na produkty módního průmyslu. Nespornou výhodou fotografie bylo, že zobrazovala produkt v jeho skutečné podobě.

20. století – zlatý věk reklamy

Ve 20. století přichází na scénu rozhlas a televize, a reklama tak získává nový rozměr. Rozhlasové reklamy se objevily již ve 20. letech, umožnily oslovit široké publikum a výrazně ovlivnily marketingové strategie. V polovině 50. let přichází na scénu barevná televize a stává se dominantním prostředkem – do reklamy vnesla nový vizuální prvek.

Tvůrci reklam 20. století začali více přemýšlet nad demografickými, behavioristickými a psychologickými znaky, které ovlivňují to, zda si zákazník daný produkt/službu koupí.

První reklamní kampaň se objevila na samém počátku 20. století a vytvořila ji německá značka zubních past. Během první světové války a během studené války se objevuje politická reklama, která se používala pro ideologické účely.

Reklama 50. let často vyobrazovala šťastné rodiny, především hospodyňky s dětmi. Tvůrci reklam se začali zaměřovat na vytvoření postav spjatých se značkou (např. postava Santa Clause slazeného nápoje, kovboj spojený s tabákovými produkty, či fialová kráva čokoládové firmy). Vizuální obrazy začaly být také doprovázeny výstižnými slogany.

Přelomem 70. a 80. let své místo zaujímá i tzv. šoková reklama, kdy je použito kontroverze, společenských tabu či vyvolání strachu. Reklamy začínají mít rovněž sexuální podtext, objevuje se i nahota. Koncem roku 1994 se objevuje první internetová reklama, následně vznikají reklamní bannery a PPC reklama.

21. století – digitální éra

Jednadvacátému století dominuje reklama na internetu. Díky získaným datům je schopná přesně cílit na potenciálního zákazníka. S příchodem sociálních sítí vznikají virální reklamy, které sázejí na to, že ji budou šířit samotní uživatelé mezi sebou. Také se začali objevovat tzv. influenceři, díky kterým se reklama šíří ještě o něco rychleji.

Zajímavost – Ačkoli televizní reklamy pro mnohé z nás představují značný rušivý element při sledování filmu, poslechu hudby či během brouzdání internetem, mají i své příznivce. Jakýsi „jednodenní festival reklam“ vznikl roku 1981 v Paříži. Jsou na něm promítány nejlepší či nejzajímavější reklamy a pořádá se i v Česku.

Reklamní agentura – investice, která se vám vyplatí

marketingova agentura ostrava

Spolupráce s reklamní agenturou vám pomůže dosáhnout lepších výsledků v marketingu. Agentura díky dlouholetým zkušenostem, znalostem a praxi v oboru snadno vyhodnotí, které strategie pro vás budou nejefektivnější. Navíc disponuje profesionálními nástroji pro přesnou analýzu dat a měření výsledků kampaní. To usnadňuje optimalizaci marketingového plánu – tedy úpravy, které zlepšují výkon reklam na základě výsledků a současných trendů.

Dalším benefitem je úspora času – reklamní kampaně jsou náročné na plánování, tvorbu i vyhodnocování. Agentura a její tým specialistů to však zvládne rychle a efektivně.

Zdroje:

PČR, PS 1993-1996, tisk 128900

Jak na Internet – Reklama na Internetu

http://dvacatestoleti.eu/data/files/PL_MH_dejiny_reklamy.pdfstava 1

Přikrylová, J. a kolektiv. (2019). Moderní marketingová komunikace 2., zcela přepracované vydání. Praha: Grada Publishing a.s.

Jodasová. E. (2021). Historický vývoj reklamy a proměny způsobů persuasivní komunikace. Praha: Vysoká škola finanční a správní.

5/5 - (3 votes)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Obsah článku

Podobné články